لشيف شربيني عمل البرازق وانا كنت نفسي من زمان اعرف طريقتها واشوفها بتتعمل ازاي
المقادير:250 جم زبده
175 جم سكر بودره
375 جم دقيق
50 جم سمسم
50 جم مكسرات
الطريقه:
الزبده وعليها السكر ويضرب كويس حتي يبقي اونها ابيض ثم الدقيق والسمسم وتضرب كويس بالمضرب وممكن السمسم يبقي علي الوش للي مش عايزه تدخله في العجينه
نجيب كيس ونعمل فيه فتحه ونحط فيه العجينه ونجهز صينيه مش بتلزق ونشكل العجينه دوائر زي الكحك ونزوقها بالسمسم او المكسرات وندخلها الفرن
واللي يجربها يقولي انا لسه ما عملتهاش وان شاء الله تكون جميله بالهنا والشفا

1 تعليقات

  1. مرحباً،
    إسمي نانسي مطر وانا أعمل في مجال الطبخ والوصفات على الإنترنت. إكتشفت مدونتك وأنا معجبة جداً بها، وكنت أحاول الإتصال بك لمناقشة موضوع يخص المدونة، لكن للأسف لم أجد الوسيلة.
    هذا بريدي الإلكتروني : nancy@shahiya.com الرجاء ان ترسلي إلي بريدك الألكتروني لأكتب لك ونناقش التفاصيل.
    مع فائق الإحترام 

    ردحذف

إرسال تعليق

أحدث أقدم